Nature’s Pride sluit zich aan bij de organisaties die de aanpak ‘Maak een punt van nul’ ondersteunen. Dat past bij ook echt bij de organisatie. Veiligheid is een belangrijk thema en verkeersveiligheid is daar vanzelfsprekend een onderdeel van.
In gesprek met de Health, Safety and Environmental Coordinator Enis Salkic worden we eerst meegenomen in de indrukwekkende cijfers van de organisatie. Nature’s Pride is leverancier van 230 unieke groente- & fruitsoorten uit 59 landen. Producten zijn afkomstig uit de gehele wereld, maar worden vooral geleverd aan Europese afnemers. De organisatie wil de wereld gezonder en duurzamer maken.
Nature’s Pride is gevestigd in Maasdijk. Transport van de binnenkomende en uitgaande producten vindt niet plaats in eigen beheer. Voor inkomende goederen is er een vaste leverancier maar wordt er ook gebruik gemaakt van de transporteurs van de telers, de uitgaande stroom wordt geregeld door de klant. De organisatie heeft 465 FTE in dienst op de locatie. Deze vaste groep wordt aangevuld met uitzendkrachten tot zo’n 150 personen in het hoogseizoen.
Veel van deze medewerkers reizen met de auto of met de fiets. Een wagenpark van 100 auto’s is in lease. Voor de leaserijder is verkeersveiligheid een direct onderwerp. Er is een rij veilig verklaring die is opgenomen in het gebruikersreglement dat medewerkers ondertekenen. Zo is de verklaring een integraal onderdeel van het leasepakket. Daarin staat onder andere een passage over veilig gebruik van de telefoon, maar zijn ook andere gedragsregels opgenomen voor de automobilist.
Het onderwerp veiligheid maakt deel uit van elke dagstart. Op die manier is het gesprek over het onderwerp geborgd. Als er incidenten zijn, ook in het verkeer, worden die besproken.
Enis Salkic: “We vinden het belangrijk om met het onderwerp bezig te zijn. We willen dat iedereen weer elke dag veilig op het werk en thuis komt. De reis naar ons toe hoort daar dus ook bij. Naast gedragsregels voor onze leaserijders, kennen we bijvoorbeeld ook de gewoonte om bij bedrijfsevents iedereen op te roepen om te zorgen voor veilig vervoer naar huis.“
De betrokkenheid bij het onderwerp is groot. De organisatie wil het thema bijvoorbeeld ook onder de aandacht brengen bij de diverse transporteurs die namens klanten op het terrein komen. Aanhaken bij de MONO campagne lijkt logisch en passend. En er is interesse om de medewerkers via een verkeersquiz mee te nemen in de actualiteit van de regels op de weg.
“We willen met het ROV Zuid Holland aan de slag om het onderwerp nog meer onder de aandacht te brengen op een manier die past bij onze organisatie. Verkeersveiligheid is niet alleen van overheden, om resultaat te boeken zal het bedrijfsleven ook actief aan de slag moeten. Wij gaan ermee aan de slag,” aldus de ambassadeur verkeersveiligheid vanuit Nature’s Pride.