Politieke keuzes
‘Den Haag is zo veilig als zijn onveiligste straat’, zegt Marieke van Doorn, woordvoerder mobiliteit voor D66 in de gemeenteraad van Den Haag. De gemeenteraad heeft het laatste woord over hoe we omgaan met onze wegen in Den Haag. Dat betekent ook dat wij besluiten over verkeersveiligheid. Recent heeft de raad een nieuw verkeersveiligheidsplan van D66 wethouder mobiliteit Robert van Asten aangenomen. In dit plan krijgen de voetgangers en fietsers ruim baan in onze stad, verlagen we de snelheid op een groot aantal plekken en pakken we gevaarlijke kruispunten aan. Zo maakt het stadsbestuur een punt van nul voor meer dan een half miljoen Hagenaren. Als raadsfractie zijn wij hier een belangrijk onderdeel van.
Vertegenwoordiger van de stad
Den Haag is de stad met de grootste autodichtheid van Nederland. Dat leidt tot de paradoxale situatie dat ouders hun kinderen niet naar school durven te laten fietsen omdat het daar te druk is met auto’s waarmee kinderen naar school worden gebracht. We zijn erg blij met het schoolstraten initiatief van de gemeente, waar straten rond haal-, en breng-tijden van de kinderen worden afgesloten voor autoverkeer. Een stad waar je niet veilig naar school of naar je werk kan is geen prettige stad om in te wonen.
Zelf zijn we ons bewust van het geven van het goede voorbeeld. We zijn in de fractie eigenlijk allemaal fervent fietsers. Onze werkbezoeken in en om de stad doen we bijna altijd met de fiets of het openbaar vervoer. We hopen dat velen ons voorbeeld volgen.
Betrokken bij verkeersveiligheid
We staan op de foto bij de Zoutmanstraat in het Zeeheldenkwartier. Al 30 jaar vragen ondernemers en bewoners aandacht bij het stadsbestuur voor deze straat, omdat hier veel fietsers vallen. In deze smalle winkelstraat is nooit een keuze gemaakt: auto’s, vrachtwagens, trams, fietsers en wandelaars delen hetzelfde wegdek en aan beide kanten wordt geparkeerd. Het is daarom een gevaarlijke compromisstraat. Wij hebben ons hard gemaakt om met bewoners en ondernemers tot vervroegde herinrichting van deze straat te komen en tussentijds te waarschuwen voor de gevaren. Zo hoeven fietsers niet langer tussen de auto’s door te manoeuvreren terwijl ze bijna met hun banden in de tramrails blijven haken. Met het nieuwe waarschuwingsbord voor fietsers, dat waarschuwt voor de tramrails, haalden we het Jeugdjournaal. Onze kracht ligt in de inzet die we als gemeenteraadsfractie kunnen plegen om signalen uit de stad op de politieke agenda te plaatsen. Die rol willen we graag vervullen. Maar zoals gezegd, vinden we het ook onze taak om dan zelf wel het goede voorbeeld te geven door ook zelf alert te zijn op ons gedrag. Wij zijn dan praktisch: gewoon je aan de verkeerregels houden, je aandacht bij het verkeer houden en vooral mensen bewust maken dat iedereen kan bijdragen aan meer veiligheid in het verkeer.
‘Den Haag is zo veilig als zijn onveiligste weggebruiker.