Tags voor deze pagina:

Fruit op je werk

Remco Peek - Operationeel manager & Kari van den Berg - Marketing & Communicatie manager

Een bewustwordingsovereenkomst over verkeersveiligheid met medewerkers.

Twee mensen van Vitamine En Zo houden een spandoek vast met "Hier maken wij een punt van nul verkeersslachtoffers - doe mee"

Samen met de medewerkers voorkomen we dat zij betrokken raken bij een ongeval

Fruit op je werk voorziet zo’n 6.000 zakelijke locaties in Nederland van vers fruit. Het bedrijf groeit want naast de locatie in Zwolle wordt binnenkort de derde vestiging in Best (Eindhoven) geopend. Kloppend hart is de hoofdvestiging in Moordrecht (gemeente Zuidplas). Vanuit deze vestiging worden per week 240 ritten door het land gemaakt, samen goed voor 440.000 elektrische kilometers per jaar.

Gelukkig gaat dit bijna altijd goed. Tot nu toe is “pas” twee keer een medewerker van het bedrijf betrokken geweest bij een ongeval.  “Dat willen we zo houden, sterker nog, we willen graag voorkomen dat een medewerker van Fruit op je werk op welke manier dan ook bij een ongeval betrokken raakt,” aldus Remco Peek, operationeel manager bij het bedrijf. “Daaraan willen we doen wat we kunnen, zowel met technische voorzieningen in de auto’s (begrenzen van de voertuigen en sensoren/camera’s in de busjes, bijvoorbeeld) als door bewustwording. En dat doen we graag samen met de medewerkers,” aldus Remco.

Infographic en persoonlijke verklaring

Om het “samen doen” handen en voeten te geven heeft Fruit op je werk een eigen infographic voor de medewerkers gemaakt. Daarin is te lezen waarom bewust veilig rijden belangrijk is voor medewerkers van Fruit op je werk en wat het bedrijf daarvoor gaat doen. Iedere drie maanden zal er vanuit het bedrijf aandacht zijn voor een bepaald verkeersveiligheidsthema, zoals MONO rijden en Bob.

Naast de infographic is er een ander mooi document gemaakt: een bewustwordingsovereenkomst voor de medewerkers. In deze (vrijwillig te ondertekenen) overeenkomst beloven medewerkers :

  • Zo goed mogelijk te ondersteunen en uit te dragen waar “Maak een punt van nul” voor staat
  • In de praktijk te brengen wat de aanpak hen bijbrengt
  • Elkaar te ondersteunen in de bewustwording, door elkaar te complimenteren bij goed gedrag en aan te spreken bij onverantwoord gedrag.

Op deze manier wil Fruit op je werk zorgen voor meer veiligheid voor zichzelf, de collega’s en andere weggebruikers. Fruit op je werk is de eerste onderneming in de gemeente Zuidplas die de aanpak “Maak een punt van nul” omarmt. Elke organisatie kan dit goede voorbeeld volgen, zodat we de Nederlandse wegen met z’n allen een stuk veiliger maken!

Drijvende kracht in de communicatie is Marketing & Communicatie manager Kari van den Berg: “Het is belangrijk om de boodschap te blijven herhalen. We doen dat zowel in de interne communicatie als ook in de communicatie met onze leveranciers en afnemers op allerlei manieren. Sinds 2022 brengen wij ieder kwartaal een magazine uit in de eerste plaats voor al ons personeel, maar ook sommige leveranciers of partijen waar we samenwerkingen mee hebben ontvangen het. In de editie voor zomer 2023 staat hier een quiz in op het gebied van rijgedrag in de auto.”

Fruit op je werk vertaalt de campagnes ook naar een eigen boodschap en geeft deze dan een prominente plek in de organisatie. Een mooi voorbeeld voor anderen.

Samen met de medewerkers voorkomen we dat zij betrokken raken bij een ongeval.

Deel dit bericht via:

Maak een punt

Meer ambassadeurs

BAM Infra Nederland regio Den Haag

Tags voor dit artikel:
Erik Thjissen BAM
Lees meer