We passen gedragstechnieken toe om verkeersdeelnemers in actie te krijgen en concreet te helpen.
Wat doet het campagneteam ‘Maak een punt van nul’?
Een team van vier voorlichters nodigt voorbijgangers uit om mee te doen aan een korte verkeersquiz. Op deze manier gaat het team in gesprek met de deelnemers over wat bij hen speelt. Ter plekke maken de deelnemers een concrete afspraak hoe ze hun verkeersgedrag gaan verbeteren (De komende twee weken ga ik (vaker)……als ik ……). Ze leggen die afspraak met zichzelf op de beloftepagina op telefoon vast (en vullen meteen ook hun reden in). Vervolgens krijgen ze deze meteen toegemaild. Na twee weken krijgen ze een reminder en zonodig extra tips.
Effect
Alle inzetten in 2023 zijn geanalyseerd om het door hen behaalde effect te meten.
Lees hier alle details en resultaten. Dit effect was reden om de pilot om te zetten naar permanent.
De inzetten van 2024 worden op dit moment geanalyseerd. In 2024 is extra gemeten welke leeftijdscategorieën hun belofte ook online invullen tijdens de actie. Dat bleek in de 50 inzetten: ruim 40% 18-24 jaar, 49% 25-64 jaar en 11% 65-plus. Op jongerenlocaties stijgt het aandeel 16-24 jaar nog extra.
Focus
De magische ingrediënten van deze interventie zijn de laatste quizvraag over hoeveel van de verkeersongevallen te maken hebben met gedrag (ruim 90%) én de belofte die ze ter plekke zelf moeten verwoorden. Bij de vier voorafgaande quizvragen kan het team kiezen uit maar liefst 40 vragen. Daarbij kan gekozen worden voor bijv. het AAN thema, of BOB, of Mono of Fatbike of… Er zijn ook specifieke kindervragen en vragen in het Engels beschikbaar.
Inzet aanvragen
De inzet is vanaf 2025 zelf in te kopen als gemeente, waterschap, sportvereniging of bedrijf. Je kunt de inzet inkopen bij de huidige aanbieder: S.M.I.L.E. Promotions: Kim Derks, 06 – 23893017, info@smilepromotions.nl.
Er ligt binnenkort een blauwdruk klaar, waarmee elke kwalitatieve partij voor promotieteams dit kan oppakken. De ervaring leert wel dat het meer behelst dan een gemiddeld campagneteam gewend is en dat zo’n team opgebouwd moet worden, dus elke nieuwe partij zal een aanloop nodig hebben.
ROV Zuid-Holland faciliteert de beloftepagina en de Maak een punt van nul materialen.
Welke locaties zijn geschikt?
Het is belangrijk dat het team met een breed publiek aan mensen in gesprek kan gaan over verkeersveiligheid. Daar moeten voldoende mensen zijn, die ook een beetje tijd hebben. Denk hierbij aan evenementen zoals bijvoorbeeld een drukbezocht dorpsfestival, een grootschalige BBQ van een ondernemingsvereniging, een jaarlijkse familiedag of een groot toernooi van de sportvereniging, druk buurtfeest, festival, feestweek, 112-dag. En ook: een winkelgebied op zaterdagmiddag, een volle weekmarkt of een zomerse dag op het strand of bij een recreatieplas.








