Tags voor deze pagina:
Nieuws

Rij drugsvrij-campagne van start

De jongerenorganisatie TeamAlert gaat met de campagne verschillende festivals af om drugsgebruik in het
verkeer tegen te gaan. Het streven is om ruim 1,5 miljoen jongeren te bereiken.

Een pilletje klappen op een festival terwijl je staat te dansen onder de zon. Dat is voor
veel jongeren niet onbekend. Maar hoe kom je daarna weer veilig thuis? Programmamaker Stijn de
Vries vroeg het aan jongeren voor de Rij drugsvrij-campagne van TeamAlert.


Een pilletje goedkoper dan bier drinken

De stijgende prijzen van festivaltickets en muntjes hebben een opvallend effect op het drugsgebruik
onder jongeren. Een weekendticket van €300 en een koud biertje van €3,80 zijn tegenwoordig
realistische prijzen voor festivalgangers. Als gevolg van de hoge kosten is een op de vijf jongeren van
plan om meer drugs te gebruiken dan normaal (NPO3, 2023). Het gebruik van een pilletje voor een
paar euro blijkt immers aanzienlijk goedkoper dan de hele dag bier drinken. Maar regelen de
jongeren een veilige rit naar huis voordat ze drugs gebruiken?


18 duizend bekeuringen

Uit recente gegevens van de politie, zoals gerapporteerd door de NOS, blijkt dat in 2022 18.000
mensen bekeurd werden voor rijden onder invloed van drugs. Na een hardcore festival in Brabant
werden bijvoorbeeld maar liefst een op de vier automobilisten betrapt op het rijden onder invloed
van drugs (RTL Nieuws, 2023). Door de onervarenheid van jongeren in het verkeer en de neiging tot
zelfoverschatting, vormen jongeren een kwetsbare doelgroep in het verkeer. De alarmerende cijfers
onderstrepen de dringende noodzaak om campagne te voeren voor dit verkeersthema.


Plan je trip. Rij drugsvrij

Jongerenorganisatie TeamAlert trapt vandaag de Rij drugsvrij-campagne af om jongeren te
stimuleren een veilige rit naar huis te regelen. TeamAlert is tijdens de campagneperiode met
jongerenvoorlichters aanwezig op diverse festivals, waaronder Solar Weekend Festival, SMÈRRIG
Zomerweekender Festival, Smeerboel en Duikboot. In een creatieve knutselhoek gaan de
voorlichters op een luchtige manier in gesprek met jonge festivalgangers over het gebruik van drugs
in het verkeer.
Naast aanwezigheid op festivals is TeamAlert ook online zichtbaar. Verschillende campagnevideo’s
worden op social media gedeeld waarin festivalbezoekers van Daisy Festival hun mening delen over
rijden onder invloed van harddrugs. Stijn de Vries, presentator van de campagnevideo’s, vertelt: “Wat
mij heel erg opviel tijdens het interviewen, was dat veel jongeren onderscheid maakten tussen
verschillende soorten drugs tijdens het rijden. Alsof je met een halve pil wél een goede bestuurder
kan zijn. Uiteindelijk moet je gewoon niet onder invloed achter het stuur kruipen.” Om jongeren aan
te moedigen veilige keuzes te maken in het verkeer, daagt de campagne hen uit om de belofte te
maken altijd nuchter te rijden of anders alternatief vervoer te regelen.

Alle informatie over de campagne vind je terug op de website van TeamAlert: