Tags voor deze pagina:
Nieuws

Campagne “VROEMVROEM deed je toen” van start

In veel gemeenten is het een herkenbaar beeld: jonge automobilisten met vaak dure, exclusieve wagens, die met opzet te hard rijden, geluidsoverlast veroorzaken, rondjes rijden of ander imponeergedrag vertonen. Hinderlijk gedrag, dat bovendien tot gevaarlijke situaties kan leiden.

Gisteren is in Den Haag en Rotterdam de campagne VROEMVROEM deed je toen tegen verkeersasociaal gedrag gestart. In veel gemeenten is het een herkenbaar beeld: jonge automobilisten met vaak dure, exclusieve wagens, die met opzet te hard rijden, geluidsoverlast veroorzaken, rondjes rijden of ander imponeergedrag vertonen. Zeker in de zomer komt dit gedrag veel voor. Het leidt tot ergernis bij omwonenden en andere weggebruikers, en tot gevaarlijke situaties. 

Inzet Winne en YousToub

In de campagne spelen rapper Winne en presentator YousToub de hoofdrol. Zij zijn gepassioneerd voor de campagne omdat zij dit asociale verkeersgedrag ook heel vervelend vinden en jongeren willen inspireren om hun verkeersgedrag aan te passen. :
Winne: ‘Ik zou zeggen; Je kan ook gezien worden zonder luid te zijn, dat is ook een stuk sympathieker en charmanter. Ik hou van prachtige auto’s, die zijn er alleen niet voor om in het centrum voor overlast te zorgen. Ik denk dat 9 van de 10 mensen dit niet zo leuk vinden, en die ene persoon die dit wel leuk vindt zit waarschijnlijk naast je in de auto.

YousToub: ‘Als Hagenees ben ik vaak te vinden op Scheveningen. Vooral als het lekker weer is, ik zie vaak hoe verkeerd het eraan toe gaat. Jongeren die met mooie dure auto’s langs rijden om vervolgens voor overlast te zorgen. We begrijpen dat jongeren met mooie auto’s indruk proberen te maken. Alleen de manier waarop ze dat doen, denk aan hard gassen, toeteren andere aanspreken en ander asociaal rijgedrag is gewoon verkeerd en kinderachtig. ’ 

Wetenschappelijke inzichten

Het concept voor de campagne VROEMVROEM deed je toen is ontwikkeld aan de hand van wetenschappelijke inzichten over de drijfveren van de doelgroep (jonge mannen tussen 18 – 25 jaar). Met de titel, het logo en de campagne-uitingen wordt benadrukt, dat het asociale gedrag kinderlijk en onvolwassen wordt gevonden. Niet alleen door bewoners maar ook door belangrijke personen voor de doelgroep. Dit staat haaks op de hang naar volwassenheid, sociale status en autonomie van de jonge autorijders. Als kind speelde je met auto’s en maakte je overdreven geluiden; VroemVroem…. Binnen de gemeenten werd er tot nu toe al veel ingezet op handhaving of wegafsluiting. Deze gedragscampagne is deze zomer een aanvullend middel om het asociale verkeersgedrag te verminderen.
Winne en YousToub gaan in hun online video’s op onderzoek uit daar waar het asociale rijgedrag plaatsvindt; de straat zelf. Ze observeren en interviewen en maken videoreportages.

Op pad in Scheveningen en Rotterdam

In de videoreportages spreken ze de jonge autorijders zelf en hun directe omgeving aan. Het doel is om deze groep tot nadenken aan te zetten over hun eigen gedrag. Winne en YousToub delen de clips via hun eigen social-media kanalen. Het ROV en de beide gemeenten doen dit via de hunne. De campagne is ook te zien en te horen via FunX, en wordt aangevuld met campagne-uitingen op straat.
Zo zullen er binnenkort op een aantal locaties in Scheveningen en Rotterdam ook communicatie-uitingen te zien zijn om het juiste gedrag te stimuleren. 

Campagnepartners

De campagne is een initiatief van het Regionaal Ondersteuningsbureau Verkeersveiligheid (ROV) Zuid-Holland en de gemeenten Den Haag en Rotterdam. Deze campagnepartners hebben als doel dat het asociale verkeersgedrag afneemt. De campagne valt onder “Maak een punt van nul”. Deze aanpak beoogt verkeersveilig gedrag tot norm te maken onder de verkeersdeelnemers in Zuid-Holland, zodat iedereen elke dag veilig thuiskomt.