Tags voor deze pagina:
Informatie

Voorbeeld Stanislas Pijnacker

De integrale aanpak van omgevingen van middelbare scholen staat nog in de kinderschoenen. In Pijnacker is er al volop ervaring.

De integrale aanpak van veilige schoolomgevingen is ook belangrijk voor leerlingen in het voortgezet onderwijs. Een mooi voorbeeld van zo’n aanpak is te vinden in Pijnacker-Nootdorp, waar het Stanislas en de gemeente aandacht voor het onderwerp hebben.

Dagelijks komen en gaan zo’n 1.400 leerlingen naar de school, en het overgrote deel doet dat op de fiets. Aardrijkskundedocent Gerard van Dommelen is een van de drijvende krachten achter de aandacht voor verkeersveiligheid bij zijn leerlingen. ‘Ik vraag de nieuwe brugklasleerlingen op onze school al sinds een aantal jaar om hun nieuwe schoolroute te tekenen, en na te denken over de vraag welke punten op die route gevaarlijk zijn. We gebruiken vervolgens het programma schoolroute.nl om die routes in te tekenen en de riskante punten aan te geven. Dit is belangrijk voor henzelf, maar ook voor de gemeente, die verantwoordelijk is voor de veilige inrichting van de schoolomgeving. Daarom delen we de resultaten altijd met de gemeente’.

Verkeerscirculatieplan en drone-onderzoek

In 2020 heeft de gemeente al eens gevraagd om de ervaringen van de leerlingen, zodat ze er in het nieuwe verkeerscirculatieplan rekening mee konden houden. ‘Daar hebben we graag aan meegewerkt’, aldus Gerard, ‘het is immers belangrijk, dat leerlingen leren bij te dragen aan de maatschappij’.  Zo sneed het mes aan twee kanten: de leerlingen staken er veel van op en de gemeente kon er een beter plan door schrijven.

Vervolgens is met een drone-onderzoek gekeken naar de punten, die de leerlingen als gevaarlijk hadden aangemerkt.

Citizen-scienceprojecten

Tegenwoordig vormen de zogenaamde Citizen-scienceprojecten de kapstok voor de samenwerking met de gemeente op het punt van de schoolomgeving. In deze projecten werken betrokkenen uit verschillende hoeken van de samenleving (zoals industrie, overheid, onderwijs en burgers) samen aan participatief onderzoek en maatschappelijke betrokkenheid voor de samenleving.

Het Stanislas College is met de gemeente Pijnacker-Nootdorp bezig om een samenwerking op poten te zetten om de luchtkwaliteit (NO2/fijnstof) in kaart te brengen. Dit project doet de school via GLOBE (https://globenederland.nl/), waar ze sinds vorig jaar bij aangesloten is. Met behulp van dit soort projecten draagt de school een steentje bij in het verzamelen van data, welke belangrijk zijn in het voeren van beleid op verschillende terreinen.

Verkeerseducatie

Naast schoolroute.nl biedt het Stanislas de leerlingen andere TotallyTraffic lessen, zoals The Battle en Kruispunt, zodat ook het gedrag van de jongeren zelf veel aandacht krijgt.