Voorbeeld: gemeente Rijswijk - Maak Een Punt Van Nul
Tags voor deze pagina:
Informatie

Voorbeeld: gemeente Rijswijk

In Rijswijk wordt al jaren intensief en integraal samengewerkt aan veilige schoolomgevingen. De gemeente geeft op deze pagina een inkijk in de drijfveren en werkwijze.

Een veilige schoolomgeving en route naar school staan hoog op de agenda in Rijswijk. We willen dat kinderen van jongs af aan zoveel mogelijk ervaring op doen in het verkeer, zowel met de fiets als te voet. Deze ervaring is belangrijk voor kinderen om zich uiteindelijk zelfstandig en veilig in het verkeer te kunnen redden. Bijvoorbeeld op weg naar school, richting de sportvereniging of tijdens het fietsexamen.

Verkeersuitdagingen

Een belangrijke voorwaarde is wel dat het veilig is in het verkeer. Maar dat is geen makkelijke opgave. Iedere gemeente zal zich herkennen in de knelpunten binnen schoolomgevingen die zich voordoen tijdens het halen en brengen van schoolkinderen. Vooral het autoverkeer maakt het druk en onoverzichtelijk. Een geparkeerde auto neemt immers tien keer zoveel meer ruimte in beslag dan een fiets. En er wordt niet altijd netjes binnen de parkeervakken geparkeerd.

Helaas zorgt juist deze drukte bij school er tegelijkertijd weer voor dat meer ouders ervoor kiezen om hun kind ‘veilig’ met de auto te brengen. Daarbij ligt Rijswijk te midden van Den Haag, Delft en Wateringen. Wat betekent dat veel kinderen op weg naar school te maken krijgen met doorgaande wegen en grote, drukke kruisingen. Dat kan best spannend zijn op de fiets.

Schoolzones

Hoe ga je als gemeente met die spanningsvelden om? De oplossing ligt in een combinatie van infrastructuur en gedrag. Om te beginnen leggen we bij iedere basisschool een Dick Bruna schoolzone aan. Hiermee vragen we aandacht voor schoolgaande kinderen én leren kinderen meteen op een leuke en effectieve manier de verkeersregels. Bekende elementen uit de schoolzone komen namelijk terug in het lesmateriaal. Samen met scholen, ouders en leerlingen brengen we routes en knelpunten in kaart. Op basis daarvan maken we een ontwerp. Zo worden bijvoorbeeld speciale stoeptegels op de juiste plekken neergelegd die kinderen helpen bij het oversteken. Soms passen we ook kleine infrastructurele maatregelen toe. Denk aan snelheidsremmende maatregelen of het verbeteren van de toegankelijkhei

Naast de inrichting speelt communicatie een belangrijke rol. We stellen met de school een verkeersplan op. Hierin communiceren we richting ouders en leerlingen wat het gewenste gedrag is en welke route je het beste kan nemen per vervoersmiddel. Iedereen kan een steentje bijdragen aan de verkeersveiligheid. Het is belangrijk dat scholen en gemeenten dit blijven communiceren, het herhaaldelijk communiceren verhoogt namelijk de bewustwording van ouders en leerlingen.

Schoolroutes

Daarnaast richten we het gebied rondom de schoolzone ook zo veilig mogelijk in voor fietsers en voetgangers. Samen met scholen en inwoners brengen we op schoolroutes knelpunten in kaart. Denk aan voldoende opstelruimte bij de verkeerslichten, ruime oversteektijd bij groenlicht en de breedte van fietspaden.

Verkeersveiligheidscampagnes

Het gedrag van automobilisten heeft een grote invloed op de verkeersveiligheid in Rijswijk. Daarom zetten we ook in op campagnes en voorlichting om mensen bewust te maken van hun eigen gedrag en verantwoordelijkheid. Aan de campagnes koppelen we verschillende interventies. Zo geven we bijvoorbeeld verkeerslessen in het kader van rij MONO of controleren we samen met de politie de verlichting van weggebruikers tijdens de Licht AAN campagne. Ook scholen nemen we mee in onze campagnes. Zij ontvangen per campagne een nieuwsbrief. Deze bevat informatie om te delen met ouders en een verkeerspuzzel voor de leerlingen.

Fietsstimuleren

Ook zijn we als gemeente onlangs gestart met een programma om fietsen in Rijswijk te stimuleren. Het aanleggen van een goed fietsnetwerk is hierin essentieel zodat er veilig, aantrekkelijk en snel gefietst kan worden. Daarbij proberen we middels communicatie en interventies het fietsgedrag te beïnvloeden. Ook hier verkennen we de mogelijkheden om samen met scholen op te trekken.

Met de constante betrokkenheid van ouders, leerlingen en scholen, blijven wij werken aan veilige en stimulerende schoolomgevingen. We kijken uit naar een jaar vol nieuwe initiatieven en verbeteringen die bijdragen aan de veiligheid van kinderen.

Terug naar het kennisdossier