Tips voor actie: aftrap en campagneteam Houd rekening - Maak Een Punt Van Nul
Tags voor deze pagina:
Informatie

Tips voor actie: aftrap en campagneteam Houd rekening

1. Activiteitvoorbeeld
2. Gadgets
3. Campagneteam

Wat kun jij lokaal doen met ‘Houd rekening’?

Gebruik als basis de toolkit middelen, daar tref je alle middelen al aan.

  • Organiseer een interview met wethouder over de noodzaak van deze campagne (cijfers) en dat hij gloednieuw is. Hierbij refereert hij aan het nieuwe jaar en goede voornemens.
  • Ondersteun het interview met een persbericht.
  • En met social media berichten.
  • Hand posters in borden langs de weg, bij scholen, verenigingen e.d.
  • Benut je gemeentekanalen digitaal/print benutten.
  • Plaats een advertentie of een artikel in de regionale krant.
  • Plaats een poster of beachflag/spandoek bij het gemeentehuis.

Tip voor aandachttrekkende actie in jouw gemeente

De wethouder staat voor het gemeentehuis (of op één van de 7 gekozen verkeerssituaties) en vertelt daar zijn/haar goede voornemen, op foto of film. ‘Het is een nieuw jaar en mijn goede voornemen is om meer rekening met elkaar te houden in het verkeer. U ook?’ Daarbij houdt hij de grote ‘duim omhoog’ handschoen vast waar ‘Houd rekening met elkaar’ en ‘Ik maak een punt van nul’ op staan. Ook zijn er duimpje sleutelhangers om burgers die het goed doen te belonen. Dit wordt extra sterk met aanvulling van het ‘Campagneteam Houd rekening met elkaar’. Lees verder op deze pagina meer over hett campagneteam.

KANS: Het ROV Zuid-Holland biedt elk van de zeven Zuid-Holland regio’s 1 gratis inzet van het campagneteam ‘Houd rekening met elkaar’ aan. Vaker inzetten? Dan kan deze zelf ingekocht worden door regio of gemeente.

NIEUW: Sleutelhanger & Grote handschoenDuim omhoog/like’

Voor je actie kan je twee dingen gebruiken:
1. De aandachttrekker bij een aftrapactie is een rode Grote rode ‘duim omhoog/like’ Handschoen van 26×39 cm. Hier staat de tekst op ‘Houd Rekening Met Elkaar’ en het logo ‘Maak een punt van nul’. Deze kan je gebruiken als visuele aandachttrekker, wanneer de wethouder of burgemeester hier zijn hand in steekt en omhoog houdt bij de aftrap.
2. De sleutelhanger in de vorm van een aanmoedigende witte ‘duim omhoog/like’ heeft naast de functie als sleutelhanger ook nog een handig meetlint erin (1 meter). Op de sleutelhanger staat de tekst ‘Houd Rekening Met Elkaar’ en het logo ‘Maak een punt van nul’. Dit gadget kan je gebruiken richting inwoners en deelnemers als bedankje en reminder.

Hoe werkt het Campagneteam Houd rekening met elkaar?

Er zijn twee inzetmanieren van het campagneteam Houd rekening met elkaar:

a. Met  BOA/politie:
Op een lokaal relevante verkeerslocatie (bijv. een van de 7 situaties op de posters) houden BOA’s/politie verkeersdeelnemers staande en gaat het campagneteam het gesprek met hen aan.
Het campagneteam benut de gedragstechnieken en learnings van het campagneteam Maak een punt van nul. Daar bleken namelijk al veel van de gedane beloftes de ‘Houd rekening’ thema’s te betreffen. Het campagneteam is te herkennen aan de gele en rode kleuren met ‘Maak een punt van nul’ en ‘Houd rekening met elkaar’.

  • De campagneteam leden leggen kort uit waarom ze er zijn en vragen mensen of ze weten hoeveel procent van de verkeersongevallen te maken hebben met gedrag?
  • Na de verbaasde reactie op het antwoord (90%), vragen ze ‘Waar denkt u aan bij rekening houden met elkaar in het verkeer? Welk gedrag vindt u dat u zelf beter kan doen?’ 
  • Vervolgens vragen ze hen een belofte te doen ‘De komende twee weken ga ik (vaker)….. als ik…..’ en deze ter plekke hardop uit te spreken.
  • En omdat het helpt als je jouw eigen belofte vastlegt en eraan herinnerd wordt; om deze op hun telefoon in te vullen en toe te laten mailen.
  • Als bedankje én reminder geeft het campagneteam hen de aanmoedigende duimpje sleutelhanger ‘Houd rekening met elkaar’.

b. Basis variant zonder BOA/politie:
Het campagneteam spreekt mensen op een drukke locatie, waar ze een beetje tijd hebben aan (evt. in de buurt van een van de 7 situaties). Ze vragen hen of ze een korte verkeersveiligheidsquiz willen doen (de vragen betreffen het gewenste onderwerp). De laatste vraag is de bekende ‘hoeveel procent is gedrag’ en het team leidt hen zo naar de Houd rekening met elkaar belofte.

Wil je de gadgets en het campagneteam inzetten? Of heb je vragen? Klik op onderstaande button om ons deze te mailen.