Landelijke kaders en ontwikkelingen - Maak Een Punt Van Nul
Tags voor deze pagina:
Informatie

Landelijke kaders en ontwikkelingen

Als je als gemeente een aanpak ontwikkelt of beheert voor veilige schoolomgevingen kun je rekening houden met de kaders en ontwikkelingen die er landelijk spelen. Je vindt ze op deze pagina.

Strategisch plan verkeersveiligheid

Risicogestuurd en thematisch

Aan de hand van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 werken we aan verkeersveiligheid door een risicogestuurde, preventieve aanpak.
Scholieren zijn hierbij een belangrijke themagroep, omdat ze:
• Kwetsbaar en onervaren zijn;
• Naarmate ze opgroeien te maken krijgen met afleiding door smartphone en leeftijdgenoten en met de risico’s van rijden onder invloed. Afleiding door de smartphone zal op de schoolroutes een belangrijkere rol spelen dan fietsen onder invloed. De educatie binnen een integraal schoolomgevingsproject kan echter aan beide onderwerpen aandacht besteden.

Duurzaam veilig

Bij de uitvoering van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 sluiten we aan op de principes van Duurzaam Veilig:
• Hiërarchische opbouw wegennet (stroomfunctie en uitwisseling)
• Homogeniteit van massa’s en/of snelheden
• Herkenbaarheid van de vormgeving en weginrichting
• Vergevingsgezindheid omgeving en anticipatie weggebruikers
• Statusonderkenning (vermogen om te kunnen inschatten)
Alle vijf de principes staan onder druk in schoolomgevingen, maar met name dat laatste punt is lastig bij jonge (onervaren) weggebruikers.
Objectief gezien zijn schoolomgevingen vaak niet onveiliger (niet meer ongevallen dan op andere wegen), maar door aanwezigheid van kwetsbare weggebruikers vragen schoolomgevingen om extra aandacht.
Door de schoolomgevingen veilig in te richten ontstaat voor de jonge weggebruikers letterlijk de ruimte om dagelijks in een veilige omgeving verkeerservaring op te doen. Deze ervaring is essentieel om op te groeien tot vaardige weggebruikers. Daarnaast is het ook nog goed voor de fysieke en mentale gezondheid.

Integrale aanpak: 3 E’s

De 3E’s (engineering, Education en Enforcement, oftewel infrastructuur, verkeerseducatie/voorlichting en handhaving) moeten ook in de aanpak van schoolomgevingen hand in hand gaan. Het is zaak om per situatie te beoordelen welke mix van maatregelen relevant is.
2.2 Innovatie en ontwikkelingen
Een aantal recente ontwikkelingen speelt in op de verkeersveiligheid in de schoolomgeving. Daarbij ligt het accent op het primair onderwijs.
Zo is het CROW bezig met inrichtingseisen voor schoolzones, en zijn proeven gedaan met InCar-systemen (meldingen via de navigatie bij het binnenrijden van een schoolzone) etc.

Terug naar de pagina Kennisdossier