Tags voor deze pagina:
Informatie

ADAS – Slimme technologie helpt de bestuurder

Ooit was de bestuurder van een auto degene die alles zelf deed: remmen, gas geven, schakelen, maar ook parkeren, binnen de lijnen rijden en zorgen dat je niet te hard rijdt. Die tijd ligt achter ons. Steeds meer auto’s worden uitgerust met slimme technologieën om vellig en comfortabel te rijden.

ADAS training

ADAS staat voor Advanced Driving Assistance Systems en omvat alle technische ondersteuning die in de moderne auto aanwezig is om de bestuurder te helpen bij het uitoefenen van de rijtaak.
Een van de bekendste hulpmiddelen zijn de camera’s waardoor je gemakkelijk kunt inparkeren. Maar er zijn er meer. Een aantal ervan is vanaf 1 juli 2022 in heel Europa verplicht in nieuwe auto’s:

  • Intelligent Speed Assistant (ISA): een waarschuwingssysteem dat ingrijpt als je te hard rijdt.
  • Een waarschuwingssysteem bij vermoeidheid of bij gevaarlijk gebruik van de smartphone.
  • Rijbaanassistentie: een waarschuwingssysteem dat een piepsignaal geeft als je per ongeluk over de lijnen van je rijstrook rijdt. Of een trilling geeft aan het stuur als je je rijstrook wilt verlaten zonder dat je je richtingwijzer hebt uitgezet.
  • Een noodremsysteem dat remt als er plots een kind oversteekt.
  • Parkeersensoren.
  • Een achteruitrijcamera.
  • Een ‘black box’ bekend van vliegtuigen maar nu ook in de auto: een datarecorder die voertuiggegevens opslaat voor het geval een incident plaatsvindt.
  • De mogelijkheid om een alcoholslot te installeren.

Vraagstuk voor wegbeheerders

Voor wegbeheerders is de verplichting van de systemen ook een aandachtspunt. Rijbaanassistentie en ISA reageren op wegmarkeringen en verkeersborden. De systemen zijn (nog) niet in staat om alles wat er op dat gebied op en langs de weg staat goed te vertalen naar signalen in de auto. Dit maakt dat er soms verkeerde signalen worden gegeven of geen signalen waar dat wel wenselijk zou zijn.
Denk bijvoorbeeld aan een adviessnelheid in een snelle bocht, maar bijvoorbeeld ook aan afwijkende markeringen bij wegwerkzaamheden of een snelheidsbord op een parallelweg.
Voor de wegbeheerders is het daarom eveneens goed om de beperkingen van de systemen te kennen en een afweging te maken wat wenselijk en nodig is in communicatie met de bestuurders.

Bestuurder informeren over gebruik

Veel automobilisten hebben al een deel van deze technologie in de auto. Maar dat betekent niet direct dat ze het ook gebruiken. Ook hier geldt: onbekend maakt onbemind. De systemen hebben daarnaast ook nog hun beperkingen en het is belangrijk voor de gebruiker om die ook te kennen.
Sommige dealers bieden trainingen aan bij de aanschaf van een nieuwe auto. Er zijn ook marktpartijen die dit verzorgen, bijvoorbeeld in opdracht van een werkgever of een leasemaatschappij.
Daarnaast is er landelijk de campagne “Slim”. Klik op de button hieronder om naar de pagina van deze campagne te gaan.