Tags voor deze pagina:
Nieuws

Inwoners positief over campagne Rijswijk, maar snelheidsdaling blijft uit

Afgelopen voorjaar lanceerde de gemeente Rijswijk de campagne ‘Maak van Rijswijk geen Racewijk’. Ondanks dat driekwart van de inwoners positief reageerde, heeft de campagne nog niet tot een daling van de snelheid geleid. Dat blijkt uit onderzoek van Shift Gedrag in opdracht van het Regionaal Ondersteuningsbureau Verkeersveiligheid (ROV) Zuid-Holland en de gemeente Rijswijk.

Onthulling van het campagne-billboard 'Maak van Rijswijk geen Racewijk'

Het aantal verkeersongevallen in Rijswijk blijft stijgen. Daarom startte de gemeente begin juli een campagne die automobilisten oproept hun snelheid te matigen en oog voor elkaar te hebben.

Geen daling in snelheid, wel bewustwording

Snelheidsmetingen laten zien dat  bestuurders niet langzamer zijn gaan rijden. Ongeveer driekwart van de inwoners was positief over de campagne. En de helft van de geïnterviewden gaf aan dat de campagne hen heeft aangespoord tot nadenken. Zij zagen met name verbeterpunten in de zichtbaarheid van de campagne, zowel in de openbare ruimte als online.

Aanbevelingen voor toekomstige campagnes

 “Voor toekomstige campagnes hebben we twee aanbevelingen,” zegt Ileen Balk, gedragspsycholoog bij Shift Gedrag. “Ten eerste adviseren we het bereik te vergroten, bijvoorbeeld door de looptijd te verlengen en meer gebruik te maken van online advertenties. De helft van de mensen die we spraken, heeft deze campagne namelijk niet opgemerkt. Daarnaast stellen we voor om de campagne interactiever te maken, zodat de boodschap beter blijft hangen en mensen meer overtuigd raken. Dit kan bijvoorbeeld met een campagneteam, zoals de gemeente afgelopen zomer heeft gedaan.”

Wil je meer weten over het onderzoek? Neem dan contact op via informatie@rovzh.nl