Het aantal verkeersongevallen in Rijswijk blijft stijgen. Daarom startte de gemeente begin juli een campagne die automobilisten oproept hun snelheid te matigen en oog voor elkaar te hebben.
Geen daling in snelheid, wel bewustwording
Snelheidsmetingen laten zien dat bestuurders niet langzamer zijn gaan rijden. Ongeveer driekwart van de inwoners was positief over de campagne. En de helft van de geïnterviewden gaf aan dat de campagne hen heeft aangespoord tot nadenken. Zij zagen met name verbeterpunten in de zichtbaarheid van de campagne, zowel in de openbare ruimte als online.
Aanbevelingen voor toekomstige campagnes
“Voor toekomstige campagnes hebben we twee aanbevelingen,” zegt Ileen Balk, gedragspsycholoog bij Shift Gedrag. “Ten eerste adviseren we het bereik te vergroten, bijvoorbeeld door de looptijd te verlengen en meer gebruik te maken van online advertenties. De helft van de mensen die we spraken, heeft deze campagne namelijk niet opgemerkt. Daarnaast stellen we voor om de campagne interactiever te maken, zodat de boodschap beter blijft hangen en mensen meer overtuigd raken. Dit kan bijvoorbeeld met een campagneteam, zoals de gemeente afgelopen zomer heeft gedaan.”
Wil je meer weten over het onderzoek? Neem dan contact op via informatie@rovzh.nl